top of page

Netflix serie 'How to Get Rich' Review

'How To Get Rich' is een nieuwe Netflix serie met Ramit Sethi van het boek: 'I will teach you to be rich' als presentator. Ramit Sethi leert mensen om hun rich life te leven. Wat laat de serie zien en is het iets voor jou?

how to get rich review, how to get rich netflix, how to get rich netflixserie, netflix serie how to get rich, ramit sethi, ramit sethi how to get rich

Wie is Ramit Sethi?

Ramit Sethi is een Amerikaanse bekende besteller schrijver van het boek: I will teach you to be rich. Ramit noemt zichzelf een financieel adviseur en heeft veel kennis over hoe je rationeel om kan gaan met geld. Hij staat bekend als een 'nuchtere' man en probeert anderen te stimuleren om rationeel met geld om te gaan om jouw rich life te leven. Dit 'rijke leven' is voor iedereen anders en je hoeft dus volgens Ramit Sethi ook geen miljonair te zijn om rijk te zijn.

Hoe zit de Netflix serie in elkaar?

In 'How to get Rich' helpt Ramit Sethi verschillende huishoudens met hun geldproblemen. Elk huishouden heeft een andere achtergrond: de een verdient al tienduizenden dollars per maand, maar geeft alsnog te veel geld uit en de ander betaald een veel te hoge hypotheek.

Voordat Ramit langsgaat bij de huishoudens analyseert hij de financiële situatie van het huishouden met de kijker en legt hij uit wat de verschillende getallen betekenen. Ramit gaat per aflevering een paar huishoudens langs en praat over de hulp die ze graag wensen van Ramit. Elk huishouden heeft unieke problemen en daarvoor is dus andere kennis vereist. Ze krijgen na de eerste meeting huiswerk van Ramit en daarna wordt er vaak een stukje gefilmd met het huishouden hoe ze samen het huiswerk proberen te maken.

Na een aantal meetings heeft Ramit ze vaak al een stuk verder geholpen in de financiële situatie en hun money mindset. Hierna kan Ramit niet veel meer voor ze doen en moeten ze het doorzetten en waarmaken. Als een huishouden vertrekt, komt er weer een nieuw huishouden die Ramit gaat helpen. Gemiddeld lopen er zo een 4 huishoudens door elkaar wat zorgt voor een goede afwisseling.

Wat leert de Netflix serie How to get Rich?

Er zijn een aantal belangrijke punten wat de Netflix serie How to Get Rich je leert als kijker. We zullen ze met je doorlopen.

Jouw Rich Life

In 'How to get Rich' vraagt Ramit aan de huishoudens om hun 'rijke leven' voor te stellen en uitgebreid op te schrijven. Een rich life kan er voor iedereen anders uitzien. De een wilt een dure sportauto, terwijl de ander zich rijk voelt door 3 maanden per jaar te kunnen reizen zonder schuldgevoel. Als kijker wordt je hierdoor aan het denken gezet. Wat is jouw Rich Life? Laat het weten in de reacties.

Money Mindset

Ramit Sathi leert de huishoudens en de kijkers dat geld een mindset is. Door anders na te denken over geld, zul je beter om kunnen gaan met geld. Ben je bijvoorbeeld bang om naar je bankrekening te kijken? Dan is de kans groot dat je nooit goed met geld zult omgaan.

Neem Controle

De eerste stap naar jouw 'rijke leven' is door controle te nemen over het geld wat je nu hebt en alles op een rijtje te zetten. Wees niet bang voor rekeningen die binnenkomen en betaal ze direct af zonder angstgevoel. Als je de controle neemt over jouw inkomsten en uitkomsten zul je ook zelfverzekerder worden in controle nemen over je rijkdom.

Beleggen hoort saai te zijn

In 'How to get Rich' komt ook terug dat beleggen saai hoort te zijn als je het goed wilt doen. Ramit Sethi geeft de tip om elke maand automatisch een bedrag te beleggen in aandelen en je zo min mogelijk in Excel bezig zou moeten zijn met cijfertjes in aandelen. 'Het is misschien saai, maar dat hoort zo', vertelt Ramit de kijkers.

Nooit 1% fee betalen

Ramit Sethi vertelt in 'How to get Rich' dat actieve beleggers die 1% fee aan je vragen om voor jou te beleggen, afzetters zijn. Op de lange termijn kan dit zelfs honderd duizenden dollars schelen en beleggen kan je zelf ook gemakkelijk. De enige reden waarom je dit zou doen, is als je anders zelf niet zou beleggen, legt Ramit Sethi uit.

Eindreview 'How to get Rich' Netflix serie

Cijfer | 7,9

Al met al vind ik de Netflix serie 'How to get Rich' een hele goede serie voor iedereen die graag meer leert over financiën en wat rijkdom betekent. Financiën hoort bij ieders leven en het is belangrijk voor iedereen om hier meer controle over te nemen. De Netflix serie 'How to get Rich' met Ramit Sethi als presentator is hier een heel goed begin van. De sterke en zwakke punten zullen hieronder omschreven worden.

Sterke punten

Een van de sterkste punten van 'How to get Rich' vind ik de variërende huishoudens. Elk huishouden heeft verschillende problemen en het blijft interessant om mee te lopen met de verschillende huishoudens. Daarnaast zijn de lessen die je leert over financiën erg leerzaam en toepasbaar op je eigen leven. Ook is Ramit Sethi een leuke presentator die veel leven brengt in de serie. Als laatste is de serie vooral vermakelijk en leerzaam om te kijken, de Netflix serie kijkt gemakkelijk weg.

Zwakke punten

Ook zijn er zwakke punten van 'How to get Rich' de Netflix serie. Ten eerste vind ik het jammer dat er naar mijn idee geen 'arme' huishoudens zijn voorgekomen. De meesten hadden al een prima salaris en leefden in een prima woning. Ik had het leuk gevonden om bijvoorbeeld een dakloze geholpen te zien worden. Ook is de Netflix serie erg gespeeld en typisch Amerikaans. Dit maakt 'How to get Rich' minder geloofwaardig en iets minder leuk om naar te kijken.

Is de 'How to get Rich' iets voor jou?

'How to get Rich', gepresenteerd door Ramit Sethi is voor elke kijker die graag meer controle wilt nemer over financiën en het leuk vindt om te zien hoe anderen huishoudens veranderen door hun money mindset te veranderen. Ook moet je kunnen tegen het typisch 'Amerikaanse' gedrag binnen series, maar als je hier oké mee bent is 'How to get Rich' zeker iets voor jou.

We hopen dat deze review van 'How to get Rich' je een goed beeld heeft gegeven van de Netflix serie. Bij het Vastgoed Groentje helpen we elkaar door vragen te beantwoorden in de reacties en je kan zelfs je eigen blogs schrijven over onderwerpen waar jij veel van weet. Door samen te leren, kom je vele malen verder. Ik hoop je te zien in de reacties of bij een zelf geschreven blog.

Ook hebben we reviews over de podcast Jong Beleggen, de Netflix series 'Tiny house Nation' en 'The Worlds most Extraordinary Homes' en over boeken van Robert Kiyosaki.

Recente blogposts

Alles weergeven